همه آنهایی که دنیای سینما را دنبال میکنند، استودیوی پیکسار را میشناسند. یک استودیوی انیمیشنسازی آمریکایی که بیشتر از هر چیز دیگری به لوگوی جذابی که دارد، مشهور است؛ یک چراغ مطالعه که روی حرف دوم عبارت انگلیسی پیکسار فرود میآید. استودیوی پیکسار یکی از پیشتازان دنیای انیمیشن لقب میگیرد که همیشه کیفیت را به کمیت ترجیح داده و شاید همین هم باعث شده با وجود عناوین اندکی که خلق کرده حالا یکی از محبوبترین استودیوهای انیمیشنسازی باشد.
انیمیشنهای پیکسار نه تنها در جلوههای تصویری خلاق و پویا هستند بلکه داستانهای احساسی و جذابی دارند که نه تنها کودکان را سرگرم میکند بلکه برای بزرگسالان هم جذاب و خیرهکنندهاند. در این جا همه چیز درباره استودیوی پیکسار را برای شما جمعآوری کردهایم. در ادامه میتوانید تاریخچه این استودیوی انیمیشنسازی را بررسی کنید، جزییات آثار آنها را بخوانید و اطلاعاتی که از این مجموعه محبوب نمیدانید را کسب کنید.
تاریخچه پیکسار: از حضور استیو جابز تا فروش تاریخی به دیزنی
نخستین جرقههای شکلگیری استودیوی پیکسار به ۱۹۷۴ بازمیگردد؛ جایی که ادوین کتمول و همکارانش موفق شدند رایانههای طراحی انیمیشنسازی را وارد دوران جدیدی کنند. فناوری جدید آنها به سرعت مورد استقبال فیلمسازان دنیای سینما قرار گرفت و همین هم باعث شد جورج لوکاس در سال ۱۹۷۹ از کتمول و همکارانش برای همکاری با استودیوی لوکاس فیلم دعوت کند. بنابراین استودیوی فناوریهای طراحی کامپیوتری پیکسار نخستین بار با مجموعه لوکاس فیلم وارد دنیای سینما شد. با این حال کتمول و دوستانش در سال ۱۹۸۶ از لوکاس فیلم جدا شدند.
استیو جابز که آن روزها مدیریت شرکت NeXT Inc را برعهده داشت، استودیوی پیکسار را خریداری کرد. او ادوین کتمول را به عنوان مدیر اجرایی پیکسار انتخاب کرد و خودش هم به صندلی ریاست هیئت مدیره تکیه زد. بنابراین خالق برند محبوب اپل اگرچه در ابتدا انتظارات خاصی از کتمول و همکارانش داشت اما نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت پیکسار داشته است. در همه این سالها، پیکسار به ساخت انیمیشنهای سهبعدی کوتاه مشغول بود اما در سال ۱۹۸۹ برای ساخت تبلیغات تلویزیونی وارد عمل شد و مدتی پس از آن برای ساخت سه انیمیشن سینمایی با استودیوی سینمایی دیزنی به توافق رسید.
اکران انیمیشن «داستان اسباب بازیها» در سال ۱۹۹۵ یک جهش باورنکردنی برای استودیوی پیکسار بود. موفقیت انیمیشنهای پیکسار ادامهدار بود و عناوینی مانند «داستان اسباب بازیها ۲» و «در جستجوی نمو» هم با همکاری دیزنی اکران شدند. استقبال و محبوبیت انیمیشنهای پیکسار هر روز بیشتر میشد و مدیران استودیوی دیزنی که میدانستند به عناوین پیکسار نیاز دارند، به آنها نزدیکتر شدند. وقتی در سال ۲۰۰۶ قرارداد میان دیزنی و پیکسار به پایان رسید، استودیوهای سینمایی برای خرید پیکسار علاقهمند بودند اما به نظر میرسید شانس دیزنی از همه رقبا بیشتر باشد.
به همین دلیل هم استیو جابز با فروش پیکسار به دیزنی موافقت کرد. دیزنی با ۷.۴ میلیارد دلار، پیکسار را تصاحب کرد. این خرید رکوردهای قبلی دیزنی را شکست و پیکسار را به گرانترین زیرمجموعه آنها تبدیل کرد. هر سهم پیکسار به ۲.۳ سهام دیزنی اضافه شد تا استودیوی محبوب انیمیشنسازی بخش مهمی از اعتبار و ارزش بزرگترین استودیوی سینمایی دنیا باشد. اما تصاحب پیکسار تنها اهداف اقتصادی را دنبال نمیکرد. دیزنی تصمیم داشت از انیماتورها و عوامل استودیوی پیکسار برای ساخت انیمیشنهای خود استفاده کند و همین هم باعث شد انیمیشنهای دیزنی هم پیشرفت محسوسی را تجربه کنند.
استودیوی پیکسار تا امروز ۲۲ انیمیشن سینمایی را اکران کرده است. پروژه آنها با اکران انیمیشن «داستان اسباب بازیها» در سال ۱۹۹۵ آغاز شده و تا امروز ادامه دارد؛ جایی که انیمیشن جدید پیکسار با نام «روح» به زودی در دسترس تماشاگران قرار میگیرد. پیکسار در طول همه این سالها بیشتر از ۱۴ میلیارد دلار از اکران انیمیشنهای خود درآمد داشته تا میانگین آماری باورنکردنی ۶۸۰ میلیون دلار برای هر فیلم را ثبت کند.
شاید جالب باشد بدانید آثار پیکسار در همه این سالها موفق شدهاند ۲۰ جایزه آکادمی اسکار، ۸ جایزه گلدن گلوب، ۱۱ جایزه گرمی و دهها جایزه معتبر دیگر دنیای هنر را تصاحب کنند. این استودیوی امروز در ۳۴ سالگی، معروفترین و محبوبترین استودیوی انیمیشنسازی در جهان است.
در این زمینه بخوانید:
بهترین فیلمهایی که درباره حوادث هوایی ساخته شدهاند
بهترین مستندهای فوتبالی: از روایت زندگی مسی و رونالدو تا کلاس ۹۲ منچستریونایتد
بهترین سریالهایی که تماشای آنها در گرمترین فصل سال توصیه میشود
انیمیشنهای پیکسار: از داستان اسباب بازیها تا درون و بیرون
پیکسار پس از انتشار انیمیشن «داستان اسباب بازیها» تصمیم گرفت انیمیشن «زندگی باگ» را اکران کند. نکته جالب درباره این انیمیشن اکران یک انیمیشن مشابه به نام «مورچهها» توسط استودیوی رقیب یعنی دریمورکس بود که اختلافاتی میان این دو استودیو ایجاد کرد. پس از آن نوبت به «داستان اسباب بازیها ۲» رسید که به عنوان آخرین انیمیشن نخستین قرارداد دیزنی و پیکسار اکران شود. انیمیشنی که به اعتقاد بسیاری از منتقدان یکی از بهترین دنبالههای تاریخ سینما است. با ورود به قرن ۲۱، پیکسار از انیمیشن «کارخانه هیولا» رونمایی کرد و پس از آن نوبت به «در جستجوی نمو» رسید؛ دو انیمیشنی که پیکسار برای ساخت آنها حدود پنج سال کار کرد و در نهایت دو جایزه اسکار بهترین انیمیشن را برای هر دوی آنها تصاحب کرد. این دو انیمیشن در کنار مجموعه «داستان اسباب بازیها» به عنوان بهیادماندنیترین آثار پیکسار شناخته میشوند.
اما پیکسار با انیمیشن «شگفتانگیزان» که آن روزها نخستین انیمیشن انسانمحور استودیو بود به دو جایزه اسکار دست پیدا کرد. پس از «شگفتانگیزان» نوبت به انیمیشن «ماشینها» رسید که اگرچه در حوزه استفاده از جلوههای پویانمایی یکی از آثار مدرن پیکسار بود اما از نگاه داستانی چندان قدرتمند به نظر نمیرسید. ضعفهای این انیمیشن با هشتمین انیمیشن بلند استودیو یعنی «موش سرآشپز» جبران شد تا پیکسار یک بار دیگر جایزه ارزشمند بهترین انیمیشن اسکار را تصاحب کند.
حالا به یکی از بهترین انیمیشنهای تاریخ سینما میرسیم. روایت یک عشق پساآخرالزمانی روباتیک دقیقا همان چیزی است که «وال-ایی» به تصویر کشید. انیمیشن «وال-ایی» برای پنج جایزه اسکار نامزد شد و در نهایت جایزه بهترین انیمیشن سال را به خانه برد. دهمین انیمیشن بلند پیکسار که آخرین آنها در دهه نخست قرن ۲۱ لقب میگیرد، «بالا» بود. ساخت انیمیشن «بالا» برای پیکسار پنج سال زمان نیاز داشت اما آنها نه تنها جایزه بهترین انیمیشن اسکار را تصاحب کردند بلکه نامزد جایزه بهترین فیلم سینمایی اسکار هم شدند.
پیکسار با آغاز دهه ۲۰۱۰ میلادی سومین قسمت فرانچایز «داستان اسباب بازیها» را اکران کرد. این انیمیشن نه تنها جایزه بهترین انیمیشن را برنده شد بلکه جایزه بهترین موسیقی متن اسکار را هم تصاحب کرد. موفقیت دومین دنباله «داستان اسباب بازیها» باعث شد تا پیکسار از دومین قسمت «ماشینها» رونمایی کند. این انیمیشن پیکسار چندان مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار نگرفت و رکورد ضعیفترین فروش آثار پیکسار تا آن روزها را ثبت کرد. به نظر میرسید شکست انیمیشن «ماشینها ۲» آغاز سقوط استودیوی پیکسار باشد اما این اتفاق رخ نداد. آنها با تغییر سبک انیماتورینگ و انیمیشنسازی خود عنوان جدیدی به نام «شجاع» را اکران کردند که نه تنها مورد توجه منتقدان قرار گرفت بلکه یک بار دیگر هم جایزه اسکار بهترین انیمیشن را برای پیکسار به همراه داشت.
حالا نوبت به پیشدرآمد انیمیشن «کارخانه هیولاها» یعنی «دانشگاه هیولاها» میشود. عنوانی خارقالعاده و محبوب که پس از سالها برنامهریزی به سالنهای سینما راه پیدا کرده بود و فروش بسیار خوبی را تجربه کرد. در ادامه معرفی انیمیشنهای پیکسار به تاثیرگذارترین و یکی از بهترین انیمیشنهای تاریخ سینما یعنی «درون و بیرون» میرسیم. این انیمیشن روانشناختی هم جایزه بهترین انیمیشن اسکار را برای چندمین بار به پیکسار اختصاص داد.
متاسفانه انیمیشن بعدی پیکسار یعنی «دایناسور خوب» آنقدری که باید در برآوردهکردن انتظارات موفق نبود. به همین دلیل به نخستین ساخته پیکسار تبدیل شد که آمار فروش آن با ضرر به پایان رسید. به عبارت دیگر، این انیمیشن نخستین شکست تجاری پیکسار بود. در شرایطی که به نظر میرسید پیکسار از فلسفه شخصیاش فاصله گرفته، دنباله انیمیشن «در جستجوی نمو» با نام «در جستجوی دوری» اکران شد. به اعتقاد منتقدان این انیمیشن تاثیرگرفتهترین انیمیشن پیکسار از عناوین دیزنی بود اما موفق شد به رکورد باورنکردنی سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۶ دست پیدا کند.
پس از اکران «ماشینها ۳» نوبت به یکی از متفاوتترین آثار پیکسار میرسد؛ انیمیشن «کوکو». این انیمیشن که برای نخستین بار دنیای پیکسار را به آمریکای لاتین میبرد یک روایت متفاوت و پیکساری از مفاهیمی مانند خانواده و عشق بود. انیمیشن بعدی پیکسار، سیاستهای دقیق این استودیو در سالهای اخیر را نشان میدهد. بله درباره «شگفت انگیزان ۲» صحبت میکنیم که چهارده سال پس از انیمیشن نخست اکران شد اما آنقدر مورد انتظار بود که موفق شد رکورد بهترین افتتاحیه اقتصادی یک انیمیشن را تصاحب کند.
انیمیشن «داستان اسباب بازیها ۴» نه تنها این مجموعه را به طولانیترین فرانچایز سینمایی پیکسار تبدیل کرد بلکه پایانی هم بر داستان تقریبا ۲۴ ساله آن بود و جایزه بهترین انیمیشن اسکار را کسب کرد. شاید جالب باشد بدانید قسمت چهارم «داستان اسباب بازیها» در حقیقت محبوبترین و پرفروشترین عنوان این مجموعه است. مدتی پیش، پیکسار از انیمیشن «به پیش» رونمایی کرد که اکران به دلیل شیوع ویروس کرونا به خوبی پیش نرفت.
نظر شما